Klaar voor de toekomst

Binnen het bouwteam waren wij vanaf de start betrokken bij dit project van VLB. Hierdoor kan VLB onze multidisciplinaire inzetbaarheid optimaal benutten: geotechniek, funderingstechniek, waterbouw, civiele techniek en infra. Het resultaat van de eerste fase: een nieuw kantoorpand met loods en een eigen aanlegsteiger. De Vlissingse Bootliedenwacht is klaar voor de toekomst!

Nieuwbouw

Wij streven naar een professionele inventieve oplossing voor onze klant. Wat betekent dit? Veilig en duurzaam maatwerk voor VLB en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Voor de realisatie van de nieuwbouw waren wij onder andere verantwoordelijk voor:

  • Geotechnisch onderzoek op het land en water;
  • Engineering van de onderbouw, stalen platformen en keerwandconstructie van schets- tot uitvoeringsontwerp;
  • Afstemming van de werkzaamheden met North Sea Port;
  • Voorbereiding van de realisatiefase;
  • Realisatie van de betonnen onderbouw van het kantoorpand en de loods boven het getijdegebied;
  • Realisatie van een stalen afmeersteiger met betonnen vloer;
  • Realisatie van 3 afmeerpalen t.p.v. de steiger;
  • Realisatie van 100 meter kade-uitbreiding middels prefab betonnen keerwanden van 4 meter hoog;
  • Herplaatsen drijvende steiger met nieuwe buispalen.

Projectleider

“Het nieuwe kantoorpand is volledig naast de bestaande kadeconstructie gerealiseerd. Dit betekent dat het pand gedeeltelijk op de bestaande glooiing en deels boven het water is gebouwd. De heiwerkzaamheden vonden plaats vanaf een tijdelijk stalen platform. Daardoor waren we in ons werk minder afhankelijk van het tij”, vertelt projectleider Matthieu van Damme. “Na het voltooien van het heiwerk maakten we de palen op maat en plaatsten we een raster van prefab betonnen balken voor de fundering. Voor het afsluiten van het raster gebruikten we kanaalplaten en een, in het werk gestorte, betonnen druklaag met voorzieningen voor de bovenbouw.” Tot slot realiseerde Van der Straaten de isolatie en de afwerkvloer.

Vlissingse Bootliedenwacht

Op het land en water

Voor de verbinding tussen het land en het water realiseerden we een verlengde aanlegsteiger aansluitend op de nieuwe fundering. Hiervoor gebruikten we 3 bestaande offshore plateaus van VLB met een gewicht van 70 ton per plateau. Na de nodige aanpassingen plaatsten we stalen buispalen in de glooiing. Met onze Bok hebben wij de offshore plateaus op de buispalen gelegd en vast gemaakt.

Voor de stabiliteit van de steiger zijn onder water schoren aangebracht tussen de palen. Tot slot werkten we de steiger af met een betonnen vloer. Voor de toegang naar de drijvende steiger ontwierp en realiseerde Van der Straaten een stalen bordes met loopbrug rond het hele bedrijfspand.

 

Klant aan het woord

Wim van Splunder

algemeen directeur Vlissingse Bootliedenwacht en VLB Services Bedrijf

“Wij ervaarden de samenwerking met de firma Van der Straaten als zeer prettig en professioneel. Van der Straaten heeft de kennis in huis en levert vakmanschap. Eén van de hoofdredenen waarom wij kozen voor Van der Straaten is dat zij het project van A tot Z konden aannemen. Er was voor ons één aannemer die alles regelde: van ontwerp, berekeningen tot realisatie. Én laten we eerlijk zijn, het bouwen op een glooiing en op het water is niet niks. Ook de weersinvloeden spelen elke dag een rol.

Tijdens de bouw was er een gevoel van samenhorigheid onder alle medewerkers. Alle medewerkers waren trots op dit project! Daarnaast was het prettig om samen te werken met een partij die een Zeeuwse mentaliteit heeft: een man een man, een woord een woord. Ook de communicatie tijdens de realisatie verliep goed door de korte lijnen.

Wij danken dan ook ALLE medewerkers van Van der Straaten die aan ons project meewerkten!”

Volgende fase

We zijn onlangs gestart met de laatste fase. Deze bestaat onder andere uit het realiseren van een keerwandconstructie van 4 meter hoog en een eigen toegangsweg voor Vlissingse Bootliedenwacht. Lees meer over dit project in een artikel van het vaktijdschrift Grond/Weg/Waterbouw.